Name:
Location: Kr.sand

Sunday, September 21, 2008

Tu Puedes!
Jeg har nå jobba i ei uke! Dagen min starter 05:20 og går for å ta bussen 06:30. Bussturen er ikke som i Norge, her venter man til det plutselig kommer en buss og jeg har allerede to ganger måtte hoppe på bussen mens den fortsatt går og bussen er på morningen ofte veldig full. Deretter er det å ta bussen inn til Isla Tinidad for så å krysse en motrovei og ta en mototaxi som er en moped med vogn bakpå som kjører inn til Sentre Creer.
Sentre Creer er et veldig bra senter for de handikappede og den første uka har jeg tatt til tårer flere ganger for jeg får være med å se at barna klarer å gjøre små ting for å klare seg selv i livet.
Tu puedes betyr DU KAN! Dette er noe som blir sagt ofte på jobb til barna. Jeg er i en klasse med 4 - 5 barn og de fleste har problemer i forhold til å gå pga CP. 2 av guttene gikk ikke for et år siden, men klarer veldig fint å gå nå. Det er også en herlig jente der på 4 år som sitter i rullestol, hun kan ikke gå, men her en dag tok læreren henne ut av rullestolen og sa du skal gå bort til stolen din. Læreren hjalp til og støtte henne og sa hele tiden Tu puedes tu puedes, jeg så hvordan jenta jobba for å klare å sette den ene foten foran den andre og hun klarte det!!!!!! Jeg stod der og tårene rant.
Ellers er det mye som ikke er på topp og som f.eks. hygienen, men sentre creer betyr virkelig en forskjell for disse barna og det er stort å se!
Ellers utenom å jobbe dro jeg og 7 andre volontører til Montanita på fredag, en surfe og festeplass. Her blir du tilbudt det meste av det meste, men stranda er veldig fin og lang og det er en opplevelse å bare være der for å oppleve noe annet. Det var egentlig litt vitti, men jeg følte meg mer trygg der enn i Guaquil pga at folka var så rusa og det var skikkelige hippier der...rastafari!!!!
Grunnen til at vi reiste dit var fordi lørdag morning tok vi bil videre til Porto Lopez og skulle på hvalsafari. Vi fikk se utrolig mye delfiner og svære hvaler. De hoppa og viste seg godt for oss etter 2 timers leting! Det var utrolig kjekt, har bilder, men legger de ut på neste innlegg!
Ellers er livet fint!
Kos dere!
C hao!

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

i miss uuuuu

5:06 PM  
Anonymous Anonymous said...

fortsatt gøy å høre fra deg snuppa!følger med:)
gla på du!
lykke til videre!!'
klem siljemor

1:30 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home